Sävelnimet ja oktaavialat

Sävelnimet puhekuorona
Opetellaan sävelnimet cdefgahc lausumalla niitä yhteen ääneen ylös- ja alaspäin. Käytetään erilaisia esitystapoja: piano, forte, mezzoforte, crescendo, diminuendo, adagio, andante, moderato, allegro, vivace, accelerando, ritandando. Vinkki: voitte aloittaa sävelnimien lausumisen myös jostakin muusta sävelestä kuin c:stä.

Sävelnimikortit ja liike
Opettaja valmistaa sävelnimikortit, yksi sävel per kortti. Jokaiselle oppilaalle jaetaan satunnaisesti yksi kortti. Opettaja/oppilas rummuttaa djembellä rytmiä, oppilaat kävelevät sikin sokin ympäri luokkaa. Kun rummutus lakkaa, oppilaat etsiytyvät mahdollisimman nopeasti riviin järjestyksessä c d e f g a h c d e f g … . Tämän jälkeen tehdään ”vaihtareita” (oppilaat vaihtavat kortteja keskenään, opettaja vaihtaa ylimääräiset defg…-kortit hagf…-kortteihin, vaihdetaan rummuttajaa). Sitten jälleen liikutaan rummutuksen tahdissa ja rummuksen loputtua järjestäydytään sävelnimijärjestykseen, mutta nyt ylhäältä alaspäin: c h a g f e d c h a g…

Ristikkotehtävä ”Etsi linnulle tie”
Monisteeseen on piirretty isohko ruudukko. Keskimmäisessä isossa ruudussa/huoneessa asuu lintu. Lintu haluaa lentää ruudukon yläosassa sijaitsevasta ikkunasta ulos, mutta saa lentää vain cdefgah-käytäviä pitkin vaaka- ja pystysuuntiin. Oppilas kuljettaa kynää avatusta ovesta lähtien mutkikkaita käytäviä pitkin ikkunaan saakka. Kaikki ruudut on kirjoitettu täyteen sävelnimiä, joiden joukosta oppilaan on löydettävä oikeat käytävät.

Muistilorut
Sävelnimien paikat viivastolla:
viivoilla olevat: Eka Gaveri Huuteli Dingoa Facebookissa
väleissä olevat: F A C E book (lauletaan F A C E)

Salasanoja 1
Opettaja piirtää taululle nuoteista ja kirjaimista muodostuvia salasanoja: faarao, cello, elefantti, disco. Oppilaat ratkaisevat salasanat. Muodostetaan salasanoja ryhmän oppilaiden nimistä ja piirretään yhdessä nuotit taululle.

Sävelnimet putkilla 1
Opetellaan sävelnimien järjestystä soivien putkien (boomwhackers) avulla: oppilaat yrittävät muodostaa putkista C-duuriasteikon mahdollisimman nopeasti, jokaisella yksi putki. Kun asteikko on valmis ja tarkistettu soittamalla, putket lasketaan lattialle, otetaan uusi putki ja järjestäydytään taas. Opettaja ottaa kellolla aikaa.

Sävelten paikat viivastolla
Harjoitellaan sävelten paikkoja viivastolla soittamalla pieniä melodioita taululta putkilla, kullakin oppilaalla on yksi putki. Putkia vaihdetaan monta kertaa, jotta useamman sävelen paikka viivastolla jäisi mieleen. Merkitään lopuksi nuottien nimet ja lauletaan melodiat.

Sävelnimet ja hernepussi 1
Heitellään hernepussia piirissä vuorotellen oppilaalta oppilaalle. Harjoitellaan juurisävelten muodostamaa sarjaa ylös- ja alapäisenä siten, että aina kun pussi lentää seuraavalle oppilaalle, tämä sanoo seuraavan sävelen nimen. Harjoitusta voi varioida esimerkiksi siten, että pussia heitellään sattumanvaraisessa järjestyksessä oppilaalta toiselle.

Sävelnimet soittaen
Soitetaan sävelet cdefgahc keyboard-orkesterina (voi olla kaksi oppilasta/soitin) tai laattasoitinorkesterina. Ensimmäisinä kertoina voidaan laittaa paperista/pahvista tehdyt sävelnimiliuskat koskettimien juureen, kunnes oppilaat oppivat muistamaan c:n paikan. Ennen soittoa orkesteri ”viritetään” (tarkistetaan että kaikki ovat löytäneet c:n): opettaja pyytää orkesteria soittamaan rytmissä: cee-cee-cee-ee, oppilaat toistavat, dee-dee-dee-ee, oppilaat toistavat, cee-cee-cee-ee, oppilaat toistavat.
Opetellaan soittamaan keyboard-orkesterina erikorkuisia sävelnimiä: opettaja pitää yllä perussykettä ja 4/4-tahtilajissa sanoo ykkösellä C , kakkosella tulee tauko, kolmosella ja nelosella oppilaat soittavat c c. Esimerkiksi: C tauko c c, E tauko e e, G tauko g g jne.Esimerkki obligato-melodian rakentamisesta orkesterille. Taa-taa-rytmissä: c c e e f f e e c c e e d d c c. Kun orkesteri oppii soittamaan tämän ulkoa, opettaja laulaa päälle Pienen pieni veturi

Mielikuvia oktaavialoihin
Matalalla olevat nuotit ovat painavia ja raskaita ja ne merkitään isoilla kirjaimilla. Pienet nuotit ovat kevyempiä ja ne nousevat isojen yläpuolelle, ne kirjoitetaan pienillä kirjaimilla. Pikkunuotit voivat saada yhden ilmapallon ja ne siis nousevat vieläkin ylemmäksi ja merkitään nimeen 1 (1 ilmapallo). Sitä korkeammat nuotit roikkuvat kahden ilmapallon varassa jne.

Sävelnimet kehorytmien avulla
Harjoitellaan sävelnimiä cdefgahc kehorytmien avulla. Voit keksiä kehorytmejä itse tai käyttää seuraavaa ehdotusta:

opettaja: cde cde
rytmi: taa-taa-taa-tauko taa-taa-taa-tauko
toiminta: kädet yhteen-oikea käsi ristiin vasempaan olkapäähän-vasen käsi ristiin oikeaan olkapäähän-tauko napsautus molempien käsien peukalolla ja keskisormella, toistetaan
oppilaat: toistavat perässä

opettaja: cde cde f g
rytmi: taa-taa-taa-tauko taa-taa-taa-tauko taa-tauko taa-tauko
toiminta: kuten aiemmin, mutta lisäksi: oikea käsi lyödään oikean reiden syrjään + tauko napsautetaan oikean käden sormilla + vasen käsi lyödään vasemman reiden syrjään + tauko napsautetaan vasemman käden sormilla
oppilaat: toistavat perässä

opettaja: cdecdefg cdecdefg
rytmi nopeampi kuin aiemmin: tateti-tateti-taa-taa-tateti-tateti-taa-taa
toiminta: kuten yllä mutta tauot puuttuvat
oppilaat: toistavat perässä

opettaja: cdecdefg cdecdefg ah
rytmi: tateti-tateti-taa-taa-tateti-tateti-taa-taa-taa-taa
toiminta: kuten edellä mutta lisäys: oikean jalan polkaisu (a) ja vasemman jalan polkaisu (h)
oppilaat: toistavat perässä

opettaja: cdecdefg cdecdefg ah c
rytmi: tateti-tateti-titi-tateti-tateti-titi-taa-taa-taa-aa
toiminta: kuten edellä mutta lopussa hypätään molemmilla jaloilla ilmaan ja lattiaan (c)
oppilaat: toistavat perässä

Sävelnimet loikkien
Lausutaan yhteen ääneen sävelnimiä erilaisilla nopeuksilla Andante, Allegro, Adagio ja/tai nyansseilla piano ja forte, crescendo, accelerando jne.
Hypätään sävelnimiä lausuessa aina yhden yli (terssihyppelyin, kahden oktaavin verran) eli ennakoidaan viivoilla/väleillä hyppelyä sekä kolmisointuihin liittyviä hyppelyitä.

Salasanoja 2
Tunnistetaan sävelnimet valmiiksi piirretyistä nuoteista ja ratkaistaan siten salasana/-lause: faarao, Eeva, gebardi juoksee lujaa… Vaikeusaste kasvaa, kun alennukset/ylennykset sekä myös f-avain ja c-avain tulevat mukaan: Essin gissa maistelee fisua… Oppilaat voivat myös itse keksiä salasanoja/-lauseita ja antaa niitä toisilleen ratkottavaksi.

Sävelnimet putkilla 2
Opetellaan sävelnimien järjestystä soivien putkien (boomwhackers) avulla: oppilaat yrittävät muodostaa putkista (juurisävelten) säveljonon mahdollisimman nopeasti, jokaisella yksi putki. Aloitetaan putkien järjestäminen muualta kuin c:stä, esim. e:stä ylöspäin, a:sta alaspäin, joka toinen f:stä ylöspäin jne. Opettaja ottaa aikaa. Soitetaan asteikko ja kuunnellaan, millainen siitä tuli; samalla havaitaan, että duuri muodostuu ainoastaan lähtemällä sävelestä c.

Sävelnimet ja hernepussi 2
Heitellään hernepussia piirissä sattumanvaraisessa järjestyksessä oppilaalta toiselle perussykkeen tahdissa. Harjoitellaan juurisävelten muodostamaa sarjaa ylös- ja alapäisenä siten, että aina kun pussi lentää seuraavalle oppilaalle, tämä sanoo seuraavan sävelen nimen. Perussykkeen antajana voi toimia metronomi, jokin kappale äänitteeltä tai opettajan soitto. Jos tehtävään halutaan ottaa mukaan pudotuskilpailu, niin pelistä pudonneet oppilaat voivat siirtyä soittamaan perussykettä opettajan kanssa.

Korotetut sävelet soittaen
Opetellaan laulamaan Aurinko-laulu (tai jokin muu vastaava, esim. itse sävelletty laulu) sanoilla. Soitetaan se orkesterina, ensin c d c, sitten d e d. Huomataan, että e f e ei kuulostakaan samalta, kuka keksii ratkaisun? Löydetään musta kosketin, ja soitetaankin e fis e. Näin päästään ylennettyjen sävelten nimiin. Vastaavasti voidaan opetella jokin olemassa oleva tai itse sävelletty so-mi-laulu ja soittaa sitä eri sävelistä lähtien. Esimerkki sopivasta laulusta: Nuku lapsonen kello on jo kymmenen (taa taa titi taa titi titi titi taa – s m ss m ss mm ss m).

Oktaavialat soittaen 1
Opeta oppilaat soittamaan jokin helppo melodia, esim. ”Satu meni saunaan”, C-duurissa. Esittele sitten oktaavialat. Lopuksi oppilaat soittavat melodiaa eri oktaavialoissa opettajan ohjeiden mukaan.

Oktaavialat soittaen 2
Soitetaan koskettimistoilla säveliä eri oktaavialoista, opettaja kyselee tai näyttää viivastolta. Soitetaan esim. Tuiki tuiki tähtönen eri oktaavialoissa (lisähaaste: eri duureissa).